Onderhoud van Uw fiets

Onderhoud aan Uw fiets moet gebeuren door een ervaren fietsenmaker. Maar met een beetje tijd en wat eenvoudig gereedschap kunt U een aantal zaken thuis zelf onder handen nemen. Wat U nodig heeft is een goed stel schroevendraaiers, een stel (steek)sleutels, een fietsenpomp, wat oude doeken om te poetsen, wat smeermiddelen en een bandenplaksetje.

Dagelijks onderhoud
Geef de fiets een snelle, visuele controle. Met name de conditie van de banden en remmen is belangrijk. Controleer de verlichting als U weet dat U 's avonds in het donker terug zult komen.

Wekelijks onderhoud
Smeer open, bewegende delen zoals de ketting, derailleur, rem- en versnellingskabels. Let op dat er geen olie in de remmen of op de velg terechtkomt

Maandelijks onderhoud
Wielen: controleer de bandenspanning. Zorg ervoor dat de velg recht in de fiets zit en dat de moeren goed aangedraaid zijn
Remmen: controleer de remblokken op slijtageplekken en zorg ervoor dat ze recht op het wiel grijpen, niet op de band. Stel de remblokken zodanig af dat je de rem volledig kunt bedienen zonder dat de remhandles het stuur raken.
Versnelling en ketting: controleer of de versnelling goed werkt en de kabels en ketting vrij kunnen bewegen. Afstellen van derailleurs etc. kan men het beste aan de fietsenmaker overlaten. Maak derailleur en ketting schoon met een ontvettingsmiddel. Zet beiden daarna weer in de olie.
Pedalen: Pedalen moeten vrij kunnen bewegen. De trapas mag een speling hebben. Stel zo nodig de tapas af.
Frame: Controleer het frame op beschadigingen en scheuren. Zorg dat het zadel op de juiste hoogte staat afgesteld en dat het zadel goed vastgezet is.

 

Banden plakken

Een lekke band is gelukkig geen dagelijkse bezigheid. Maar het is wel een van de meest voorkomende problemen bij een fiets. Zaak dus om goed te leren hoe je een fietsenband moet plakken.

 

  • Verwijder remkabels etc. en haal het wiel los (indien mogelijk)
  • Gebruik de bandenlichters om de buitenband van het wiel af te halen
  • Ga voorzichtig met Uw vingers door de binnenband om scherpe zaken zoals spijkers, glas, schroeven etc. te verwijderen
  • Zoek het gat in de binnenband door deze op te pompen en in een bak water onder te dompelen of door te luisteren waar de lucht ontsnapt
  • Markeer het gat met een markeerpen of -stift. Gebruik fijn schuurpapier om de band op te ruwen op de plaats waar het lek zit
  • Zet een dun en egaal laagje plaksel over het gat. Wacht tot de plaksel een beetje is gedroogd. Zet een plakkertje op het gat en druk het flink aan. Of gebruik de nieuwe, gesealde plakkertjes.
  • Pomp de band een klein beetje op. Zet de binnenband vast door het ventiel in het wiel te plaatsen. Zet nu de binnenband op de velg en let erop dat deze niet dubbel komt te zitten. Druk vervolgens de buitenband op de velg. Het grootste deel zal gemakkelijk gaan, maar voor het laatste deel heeft U sterke vingers nodig. Gebruikt U de bandenlichters, let dan heel goed op dat U de binnenband niet tussen de velg en de bandenlichter knijpt. Als de band compleet op de velg zit, pomp dan de band wat verder op en controleer dat de binnenband niet klem zit tussen de buitenband en de velg
  • Zet het wiel terug in de naaf. Draai de wielmoeren gelijkmatig vast, zorg ervoor dat het wiel recht in het frame zit. Sluit de remmen weer aan.
  • Pomp de band op tot de gewenste spanning. Fiets een klein stukje om te zien dat alles in orde is en dat de remmen naar behoren werken.

En mocht U nou geen zin hebben om onderweg te plakken: neem dan een reserve binnenband mee. Dan kunt U bij een lek eenvoudig de band wisselen. Plakken zult U dan toch moeten doen, maar dat kan dan aan huis!

Algemene tips

Kijk regelmatig je fietsbanden na. Steentjes of andere scherpe voorwaarden zijn vaak funest voor een band. Verwijder steentjes etc. me teen kleine schroevendraaier. Vraag desgewenst in onze winkel naar paksel om eventuele sneetjes in de buitenband dicht te plakken.

Zadels willen wel eens ongemerkt gaan zakken. Eenvoudig truukje om dit te controleren: plak een klein plakbandje op de zadelpen. Zo ziet U zeer snel of het zadel in aan het zakken is. Mocht het zadel nou blijven zakken ondanks het feit dat U de zadelpen goed heeft vastgezet, kom dan even bij ons aan. Wij hebben montage pasta om de zadelpen te extra te borgen.

bycicle1Pomp je banden altijd goed op. Dit zorgt er niet alleen voor dat de fiets beter rold maar zorgt er ook voor dat je minder lek gaat rijden. De bandenspanning staat op de zijkant van de band. Rond de 8 bar is een goede spanning voor de racefiets. Voor de mountainbike mag de druk rond de 2.5 - 3.0 bar zijn en voor een normale fiets rond de 4 bar. Bij de racefiets en mountainbike is het natuurlijk belangrijk welke ondergrond of welk weer het is. Bij regenweer mag je de band ongeveer een 0.5 -1.0 bar zachter zetten voor meer grip.

Gebruik bij het petsen van Uw fiets een pluizige doek. Bij scheuren of breuken in het fame zullen de pluisjes uit het doek namelijk blijven "plakken" op die plek. Zo weet U meteen dat hier nog extra werk te doen is.

Let op met smeren van bewegende fietsdelen. Zoals zo vaak is ook hier "overdaad schaadt". Gebruik daarom bij voorkeur een druppelflesje in plaats van een spuitflesje.

Leg bij het monteren van de buitenband altijd het merklogo bij de ventiel. Mocht je lek rijden, en je ziet waar je buitenband doorgeprikt is, kun je eenvoudiger het gat in de binnenband terugvinden.

Bij een aantal fietsen kun je in geval van nood de snelspanners van je wielen gebruiken als bandlichters.

Zet voor- en achterwiel van de fiets bij voorkeur in je fiets als deze op de grond staat. Zo komt het wiel het gemakkelijkste en vooral goed in de padden te zitten. Doe je dat niet, dan loop je kans dat je op je band gaat remmen en dat je zelfs door je band heen kunt remmen!

Heeft U Uw fiets afgewassen na een tocht buiten? Zorg dan dat de fiets warm en droog weggezet word. Vooral bij vorst voorkom je zo het vastvriezen van kabels en fietsframe. En mocht onverhoopt een en ander nou toch bevroren zijn: een klein beeje antivries over het frame of je fiets even warm neerzetten doet wonderen.

In de koude winterdagen word er kwistig met zout gestrooid om de wegen begaanbaar te houden. Een extra wasbeurt om al dat zout van je fiets af te spoelen is dan zeker niet verkeerd!